Зараз часто говорять, що школа має не тільки навчати дітей тих чи інших предметів, але й готувати їх до подальшого життя у практичному плані. Проте як саме це робиться у британських школах-пансіонах? Цьому питанню і присвячено статтю директора коледжу «Рікін» (Wrekin College) Тіма Ферта.
Сьогодні молоді люди живуть у світі, якому властиві швидкий рух та виклики, нечувані ще навіть одне покоління тому. Працівникам шкіл треба серйозно думати над тим, як вони готують учнів до життя після школи.
Ми в коледжі «Рікін» усвідомлюємо, що готуємо наших учнів до кар’єр у професіях, яких ще навіть не існує. Ми постійно розширюємо власні обрії відносно того, що і як ми викладаємо.
Школам потрібно не лише стимулювати високі результати іспитів, але й споряджати учнів у подальшу путь, навчати їх тому, як самостійно досягати успіху та ставати лідерами завтрашнього дня.
Пам’ятаючи про це, експерти «Рікіна» розробили інноваційну програму життєвих навичок для старшокласників, побудовану так, щоб забезпечити учнів навичками, які підтримуватимуть їх упродовж навчання в Sixth Form і далі. Мова йде про те, щоб підготувати молодих людей до наступного етапу їхнього життя та зробити для них перехід до університетського навчання і в кінці кінців до роботи м’яким та щасливим.
Ця масштабна програма охоплює широкий спектр практичних занять, зокрема з самозахисту, хатнього господарства, приготування їжі та базового техобслуговування авто, а також надає інформацію щодо розвитку навичок навчання та емоційного балансу.
Учні Sixth Form беруть участь у низці спеціально розроблених уроків під керівництвом кафедри психології, на яких вивчають стратегії, необхідні для подолання складнощів повсякденного життя. Їм демонструють способи долання стресу, управління своїм навчанням, збільшення витривалості, ведення переговорів та розвитку власної асертивності.
В «Рікіні» заохочують соціальну відповідальність за допомогою стимулювання та підтримки інтелектуальних дискусій. Учні Sixth Form відвідують семінари з дослідження актуальних питань, які поглиблюють їхні знання ширшого людського загалу.
Цілком імовірно, що в університеті молода людина буде вперше змушена жити автономно, і ми хочемо зробити все можливе для того, щоб навчати дітей не лише в класі, але й поза ним. До програми входять спеціальні уроки для отримання хатніх навичок: як готувати поживну їжу, маючи обмежений бюджет, як ефективно керувати власними фінансами, як зашити одяг або відремонтувати щось просте, як прати та прасувати тощо.
Багатьом учням Sixth Form треба навчитися водити машину, і навіть усі інші протягом цього часу зазвичай розширюють свої можливості в плані використання різноманітних транспортних засобів. «Рікін» підтримує безпеку на дорогах: тут інструктують учнів щодо безпечних подорожей, причому це стосується як водіїв, так і пасажирів. Школярі мають можливість практикувати навички водіння вже на початку першого року Sixth Form під час повноцінних уроків у ліцензованій автошколі на приватній території. Школа також влаштовує інструктаж із базового технічного обслуговування автомобіля, завдяки якому молоді люди в подальшому зможуть упевнено замінити шину, перевірити рівень оливи тощо.
Яскравим досвідом для більшості вихованців «Рікіна» виявляється перебування в резиденції «Ауер-хаус» («Наш дім»), розташованій у шкільному містечку, але окремо від інших, що дає учням відчуття незалежності. Ідея поселення у «Ауер-хаусі» полягає в тому, що за умовами проживання це місце нагадує університетський гуртожиток і дає змогу зануритися у спільний студентський побут. Учнів ділять на групи з щонайбільше шести підлітків однієї статі, які живуть, кухарюють, прибирають, учаться та розслабляються разом упродовж тижня.
У передостанній рік навчання школярі проводять цілий триместр, готуючись до цього досвіду. Вони отримують підтримку в вигляді щотижневих годинних занять з розвитку навичок приготування їжі, прибирання, прання та ремонту хатнього начиння в навчальному середовищі.
Очікується, що під час проживання в «Ауер-хаусі» учні будуть відвідувати всі уроки та позакласні заняття за розкладом і зберігати достатній рівень залучення в навчальний процес. Та разом із тим вони плануватимуть свої вечері з урахуванням обмеженого бюджету та готуватимуть, вчитимуться ділити життєвий простір і співіснувати одне з одним, практикуватимуть навички ведення переговорів та ставатимуть більш толерантними.
Варто також згадати школу бізнесу при коледжі, мета якої – занурити школярів у корпоративний світ. У приміщенні школи є лекційна зала, кімната засідань ради директорів, кабінети для ділових зустрічей. Уроки віддзеркалюють реальні практики світу бізнесу.
Ще одним важливим елементом підготовки до життя після школи є професійне стажування. Шкільні спеціалісти допомагають учням знаходити надихаючі можливості для стажування в цілому ряді галузей і, таким чином, починати формувати своє майбутнє.
Ринок праці розвивається дуже швидко і стає дедалі більш глобалізованим. Успіх на такому ринку залежить від того, наскільки ми зможемо забезпечити учнів зараз не лише потрібними оцінками, але й навичками лідерів завтрашнього дня, вмінням адаптуватися та втілювати в життя новітні ідеї.
Про автора
Тім Ферт – директор коледжу «Рікін» з 2016 р. Навчався у Шеффілдському та Оксфордському університетах. Кар’єру розпочав з посади вчителя англійської мови у школі «Бедфорд», також працював у школах «Ліс» (Кембридж), «Кінгс» (Ілі) та коледжі «Гастпірпойнт». Захоплюється спортом, зокрема крикетом, пише вірші. Одружений, має трьох дітей.