Директор школи «Седбер» (Sedbergh School) Ендрю Флек убачає відповідь на це питання у широті досвіду та розвиткові різнобічних навичок. У своїй статті він намагається висвітлити зв’язок між принципами широкої освіти, властивими для класичних британських шкіл-пансіонів, та ефективним реагуванням на виклики сучасності.
Світ летить шкереберть. Хоч в якому напрямку глядіти, однаково побачимо конфлікти, загострення протиріч і нові злами. Чи то пожежі в амазонських джунглях, чи то розробка ядерної зброї в Північній Кореї, чи то Брекзит і маніпуляція кількасотрічними демократичними процесами, чи то піднесення ультраправих – ми не можемо не помічати, що по всьому світі багато країн знаходяться у стані докорінного перелому.
Звідси випливають питання: як забезпечити процвітання нашим школам та їхнім учням, як організаціям та особам досягти успіху в період хаосу?
Ці питання займали наші думки близько двох років, упродовж яких у школі «Седбер» розроблявся нинішній стратегічний план розвитку. Робоча група членів піклувальної ради та адміністрації на основі досліджень та аналізу прикладів із життя розробила систему практичного реагування на поки що невідомі загрози, що призвело до певних покращень у навчальній програмі та нашій освіті в цілому.
Для організацій, що процвітають під час великих змін, характерні три основні риси: 1) люди в організації розуміють потребу в змінах і мають навички для того, щоб швидко втілити їх; 2) система вироблення рішень добре налагоджена, а комунікація відбувається ефективно; 3) організація забезпечена належними ресурсами для того, щоб користатися можливостями, коли вони постають.
Те ж саме можна сказати про наших учнів. Ми навчаємо їх освоювати світ, що блискавично змінюється, в якому вони матимуть вийти на конкурентний глобальний ринок праці. Їм знадобиться власний світогляд і філософська мапа для прокладання маршруту серед суперечливих політичних та соціальних реалій. Робота в будь-якій галузі вимагає підприємницького хисту, а також, бажано, вміння розв’язувати складні завдання за допомогою творчих та технічних засобів. Основою успіху є здатність співпрацювати з різними людьми.
Учням також потрібно бути витривалими. Невизначеність породжує тривогу, а наші вихованці вестимуть збалансоване життя, що знижуватиме ці ризики за допомогою різнобічних пріоритетів. Виходить так, що задоволення від творчих та спортивних дисциплін ніколи досі не відігравало настільки важливої ролі як засіб для досягнення професійного та комерційного успіху. Робота з місцевим населенням та залучення до природоохоронних проектів пов’язує учнів із даною місцевістю та допомагає відчути її атмосферу.
Усе це основи щастя та успіху.
Недивно, що дедалі більше сімей відкидають утилітарну модель освіти, в якій вирішальним фактором вважаються результати іспитів, що її спільними зусиллями породили шкільні рейтинги та інспекції. Батьки та діти визнають, що доступ до університетів важливий, але не за будь-яку ціну. Неослабний тиск на дітей, безсумнівно, причетний до почастішання підліткових психічних розладів, протидіяти якому треба за допомогою збалансованої освітньої дієти, побудованої на особистих талантах кожного.
Приватний сектор освіти подає гідний приклад у справі підтримки новітніх ініціатив. Навчальна програма відкриває широкий спектр можливостей: від усесвітньо відомого «міжнародного бакалаврату» (IB) до інноваційної програми SPACE («Космос»), уперше впровадженої в школі «Кастертон» – молодшому підрозділі «Седбера». Школи-пансіони мають досить часу для розширення освітніх можливостей, щоб музика, танці, драматичне мистецтво, спорт і безліч позакласних гуртків та спільнот додали кольорів та різноманіття до їхніх навчальних програм.
Справа не лише в тому, що ми робимо, але й в тому, з ким ми це робимо. В середовищі школи-пансіону діти мають час для розвитку близьких стосунків із учителями, співробітниками школи та однолітками. Ці школи побудовано за такою моделлю, при якій діти з різних прошарків населення живуть поряд і навчаються разом. Протягом підліткових років у такій спільноті підтримується безпечне середовище, в якому в дітей формуються «дорослі» навички, які визначатимуть їхній успіх у майбутньому: вміння вести переговори, йти на компроміс, поводитися толерантно.
Як батьки та вчителі, ми хочемо найкращого для наших дітей. Здається, складно визначити, що саме це може значити в час, коли споконвічні підвалини тікають з-під ніг. Широка база знань укупі з широким набором навичок – ось платформа для успіху в усіх його формах та джерело витривалості для подорожі непевними життєвими маршрутами.