Ми вже достатньо просунулись углиб XXI сторіччя: багато людей, що народилися на початку 2000-х уже вступають до університетів і розпочинають доросле життя. Що нового у навичках спілкування XXI ст. і про які саме навички йде мова? Звернімо увагу на те, яких радикальних змін зазнають шляхи нашої взаємодії та співпраці одне з одним у світі, що стає дедалі більш космополітичним та автоматизованим, промкнутим унутрішніми зв’язками.
По-перше, треба відзначити вибуховий розвиток онлайн-комунікацій в останні двадцять років: життя вже переросло рамки, що їх колись установлювали епізодичні розмови віч-на-віч, заплановані телефонні дзвінки, написання листів, читання цілого тексту за один раз, спільний перегляд телевізійних програм і терпляче прослуховування радіопередач за розкладом чи записаних повідомлень. Натомість зараз ми гнучко інтегруємо ті самі та нові навички, коли безупинно жонглюємо мішаниною з миттєвих повідомлень, блогів, дописів у соцмережах, подкастів, посилань, відеоконференцій, спільної роботи над документами онлайн та доступу до необмежених мультимедійних ресурсів просто в кишені. Дедалі більше наші нові способи спілкування розмивають кордони часу та простору, а онлайн-інструменти дозволяють залучати величезні групи людей до сеансів зв’язку з миттєвим відгуком. Отож, важливішими стають навички роботи в команді та взаємодії з людьми у мультикультурному середовищі, де найрозповсюдженішим засобом спілкування є англійська мова.
По-друге, набирають обертів автоматизація та впровадження елементів штучного інтелекту в усіх сферах життя, в тому числі у створенні «розумного» житла, «розумних» гідів для інтернет-магазинів та розважальних програм, самокерованих авто, автоматизованих систем обробки адміністративних завдань, виробництва, а тепер ще й медичної діагностики. Все це має великий вплив на світ праці та ті навички, які потрібно розвивати майбутнім працівникам. Все більшою мірою «однозначні» повідомлення та рішення стають справою автоматизованих систем та штучного інтелекту, в той час як для кандидатів на ті чи інші посади більшої цінності набувають, наприклад, уміння знаходити рішення для нових проблем у командній роботі, співпрацювати в багатонаціональному колективі та творчо розв’язувати задачі. Це означає, що більше не достатньо мати кваліфікацію та не робити помилок в англійській, – дедалі частіше успішна кар’єра базується на ефективній спільній праці з використанням навичок взаємодії з людьми, вміння розглянути альтернативні точки зору та разом дійти до вирішення проблеми.
Простіше кажучи, навички спілкування XXI ст. – це стратегії та техніки, які ми використовуємо для співпраці віч-на-віч та онлайн, коли беремо до уваги точки зору та фонові знання інших людей, підлаштовуємо наші сигнали задля кращого порозуміння та заохочуємо інших до участі заради досягнення спільної мети.
Важливість навичок спілкування в контексті навчання англійською мовою
Студенти, що готуються отримувати вищу освіту в англомовних університетах більше не повинні скніти в бібліотеці на самоті, щоб отримати гарні результати. Університети майбутнього провадитимуть свою діяльність не тільки у фізичному світі, але й онлайн. Вже зараз студенти підлаштовують та прискорюють свій навчальний процес за допомогою онлайн-інструментів, що дозволяють комбінувати спілкування з лектором, підтримку та оцінювання з боку товаришів та роботу в групах. Навчання через практику постає як щось більш вагоме, ніж просто накопичення знань, а впевнене володіння англійською та навички спілкування виходять на перший план при роботі в мінливому навчальному середовищі.
Важливість навичок спілкування в контексті кар’єри
Як повідомляє Джефф Вайнер, виконавчий директор LinkedIn, в результаті недавнього дослідження з’ясувалося, що найсуттєвіший дефіцит навичок стосується навичок спілкування: «…Коли ви підпали під скорочення або потреби вашої посади чи компанії змінилися, то ваші шанси на отримання нової роботи будуть значно кращими, якщо у вас розвинуті такі фундаментальні навички, як уміння спілкуватися і співпрацювати та базова комп’ютерна грамотність». Подібні теми обговорюються в різних галузях бізнесу, нестача навичок спілкування та роботи в команді завдає шкоди економіці по всьому світі: компанії не знають, які саме працівники їм потрібні. Роботодавці більше не полюють за одними лише кваліфікаціями. Згідно з недавнім дослідженням «Файненшл Таймс» під назвою «Чого хочуть роботодавці від випускників MBA і чого не хочуть», такі навички, як здатність до співпраці, були позначені як «важливі» більш ніж 70% роботодавців. Випускники, що здатні продемонструвати володіння такими навичками, матимуть фору при пошуку привабливих кар’єрних можливостей.
Як розвинути такі навички та визначити рівень володіння ними
Чим більше практики ви можете отримати, працюючи в англомовній команді над спільними завданнями з використанням та поглибленням своїх знань інших мов та різноманітних культурних нюансів, тим краще зможете підготуватися до разючих успіхів у навчанні та кар’єрі за кордоном. Дотепер було складно розподілити ці навички спілкування за конкретними результатами навчання та прив’язати їх до рівнів володіння мовою при організації курсів та оцінювання. Але є гарна новина: нещодавнє дослідження, здійснене компанією Eurocentres на замовлення Ради Європи, дозволило отримати освітні інструменти для детального визначення широкого спектру навичок на кожному рівні володіння мовою в таких сферах, як «онлайн-взаємодія» та «посередництво», а це і є сутність того, що мається на увазі під «навичками спілкування XXI ст.». Тепер можливо тренувати ці навички крок за кроком у класі та онлайн, і також можливо чітко вказати у сертифікаті про пройдені курси англійської, що саме людина вміє. Eurocentres – один із лідерів в організації динамічних, інтерактивних курсів англійської мови та навичок спілкування XXI ст., які готують учнів до кар’єр майбутнього.
За матеріалами Eurocentres